Flow is dé manier voor employer branding
Om toptalent aan te trekken en te behouden is bouwen aan ‘employer branding’, je werkgeversmerk, een absolute must. Je werkgeversimago is een belangrijke keuzefactor voor sollicitanten en je beeldmerk waarmaken is minstens zo belangrijk om talent te behouden. Flow is dé manier om je employer branding vorm te geven. In dit blog lees je hoe je dit doet op basis van de factoren die ook flow bevorderen.
ZORG DAT JE JE MISSIE SCHERP HEBT
Je werkgeversmerk “neerzetten” vraagt om een lange termijn strategie. Zorg dat je helder hebt wat je missie, visie en kernwaarden zijn. Je (potentiële) medewerkers willen zich kunnen identificeren met wie of wat je als organisatie bent. Ze kiezen voor een werkgever waar ze volledig zichzelf kunnen zijn en blijven bij een werkgever die past bij hun eigen normen en waarden. Past je imago bij de generatie of het type medewerkers die je wilt aantrekken? Heb je je missie, visie en kernwaarden scherp en passend bij jouw doelgroep, dan kunnen medewerkers ook makkelijker flow ervaren. Ze zullen dan eerder betekenis en zinvolheid ervaren. Een belangrijke drijver achter flow.
WEES DUIDELIJK OVER JOUW ORGANISATIEDOELEN
Zorg dat je duidelijk hebt waar je organisatie nu staat en waar je naartoe wilt. Zo kunnen potentiële medewerkers beter bepalen of de organisatiedoelen passen bij hun persoonlijke doelen en welke bijdrage zij daaraan kunnen leveren. Door de organisatiedoelen helder te hebben is de kans op een mismatch aanzienlijk kleiner en voorkom je wederzijdse teleurstellingen. Niets is zo zonde dan dat. Mismatches kosten niet alleen veel geld, maar kunnen ook schadelijk zijn voor je imago, je employer brand.
Het hebben van duidelijke doelen zorgt bovendien voor focus en orde in het bewustzijn, waardoor medewerkers helemaal op kunnen gaan in hun werkzaamheden. Doelen halen brengt erkenning en waardering. Dubbel zo veel kans op meer flow dus!
WEES EERLIJK EN DUIDELIJK OVER HET GROEIPERSPECTIEF BINNEN JE ORGANISATIE
Kunnen voldoen aan wensen zoals (persoonlijke) ontwikkeling, groeimogelijkheden en werk/privé balans is, wanneer de basis op orde is (salaris en arbeidsvoorwaarden), een belangrijk aspect om rekening mee te houden. Worden talenten voldoende benut? Kunnen medewerkers hun grenzen verleggen en doen wat past bij hun energie? Welke doorgroeimogelijkheden zijn er? Kunnen medewerkers hun eigen werk (met elkaar) vormgeven, het zogenoemde job craften? Of kunnen medewerkers onderling rouleren om de uitdaging en vaardigheden in balans te houden?
Geef voldoende aandacht aan het in balans houden van de uitdaging en vaardigheden van medewerkers, bijvoorbeeld door een Strategische Personeelsplanning bij te houden. Medewerkers ervaren dan vaker flow. Je voorkomt niet alleen burn-out of bore-out gerelateerde klachten en een daarmee samenhangend ziekteverzuim, je voorkomt ook ongewenst personeelsverloop.
Organisaties die flow weten te stimuleren weten medewerkers beter te binden, boeien en behouden. Bovendien trekken ze makkelijker goede medewerkers aan. Investeren in flow bevorderen verdient zich altijd dubbel en dwars terug!
Wil je meer weten over wat flow bevorderen jouw organisatie kan opleveren? We denken graag met je mee, dus bel eens of nodig ons eens uit voor een kennismaking of verdiepend gesprek. Bellen kan naar 06-41054005. Mailen kan ook: halloooo@floooow.nl.
Ook interessante blogs:
- Hoe draagt flow bij aan een zelfsturende organisatie?
- 5 simpele tips om meer flow te ervaren in je werk
- Hoe motiveer je je medewerkers?
Foto van ELEVATE via Pexels.