Het goede gesprek deel 3: Zet in op kwaliteiten!
Ken jij je medewerkers goed genoeg om ook op afstand en online te kunnen signaleren of het goed met ze blijft gaan?
Het is juist nu de tijd om daar extra aandacht aan te besteden! Samen met Stefanie van Qambium geven we je in een serie van drie artikelen concrete inzichten en handvatten hoe je je medewerker (ook online) nog beter kunt leren kennen.
1. Wat hebben mensen nodig? Over basisbehoeften en gedrag.
2. Hoe voer je het ‘goede gesprek’? Welke vragen stel je?
3. Over kwaliteiten: welke kwaliteiten kan je medewerker juist nu inzetten?
Vandaag deel 3: Over kwaliteiten
Wie zijn collega’s offline al goed kent weet welke kwaliteiten iemand heeft en van welke basis je kunt uitgaan. Met de handvatten uit onze eerste twee artikelen heb je inmiddels inzicht in behoeften, gedrag geobserveerd en ‘het goede gesprek gevoerd’. Hoe zet je je collega’s in je team nu in op hun kwaliteiten?
Kernkwadranten
De kernkwadranten van Offman zijn een super praktisch middel dat je hierbij kan helpen. Het geeft in één oogopslag inzicht in iemands kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Zo is een valkuil een doorgeschoten kwaliteit. Wanneer jij of je collega’s irriteren aan het gedrag van een ander, dan zit dat in je allergie. Maar, tegenover iedere allergie kun je ook een kwaliteit zetten. En het is juist nu de kunst om daar gebruik van te maken! Voor de collega zelf, maar ook in de samenwerking in je team.
Met een dubbelkwadrant maak je ook dat inzichtelijk. Hieronder zie je een concreet voorbeeld.
Aan de slag
Dus hoe pak je dat aan:
- Bepaal welke kwaliteiten je in je team hebt.
- Onderzoek welke collega’s je aan elkaar kunnen koppelen om elkaar te ondersteunen en het beste uit elkaar te kunnen halen in deze periode.
- Samen met je team de kwadranten bespreken geeft inzicht en begrip.
- Daarmee richt je de aandacht op het positieve: kwaliteiten.
- Stimuleer je het leren van elkaar.
- En bouw je aan een succesvol team.
Tot slot
We zijn aan het einde gekomen van onze serie. We hopen dat je met onze handvatten en inzichten belangrijke stappen hebt kunnen zetten om in deze tijd, ook online, goed in contact te kunnen blijven met je collega’s in je team.
We wensen je heel veel succes! En heb je hulp nodig of wil je meer weten? Dan staan wij voor je klaar.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!