• Wat is Flow
  • Onze missie
  • Over ons
  • Contact
  • Onze verhalen
Floooow
  • Spelcatalogus
  • Boek
  • Lezing
  • Diensten
  • Flowscan
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Wat is Flow
  • Flowscan
  • Spelcatalogus
    • Flowtet
    • Flow Your Mind
    • Wie ben ik?!
    • Rad van Fortuin
  • Boek
  • Lezing
  • Diensten
  • Onze missie
  • Over ons
  • Onze verhalen
  • Contact
Het goede gesprek

Het goede gesprek deel 3: Zet in op kwaliteiten!

12 mei 2020/0 Reacties/in flow /door Anniek ten Berge

Ken jij je medewerkers goed genoeg om ook op afstand en online te kunnen signaleren of het goed met ze blijft gaan?

Het is juist nu de tijd om daar extra aandacht aan te besteden! Samen met Stefanie van Qambium geven we je in een serie van drie artikelen concrete inzichten en handvatten hoe je je medewerker (ook online) nog beter kunt leren kennen.

1.     Wat hebben mensen nodig? Over basisbehoeften en gedrag.

2.     Hoe voer je het ‘goede gesprek’? Welke vragen stel je?

3.     Over kwaliteiten: welke kwaliteiten kan je medewerker juist nu inzetten?

Vandaag deel 3: Over kwaliteiten

Wie zijn collega’s offline al goed kent weet welke kwaliteiten iemand heeft en van welke basis je kunt uitgaan. Met de handvatten uit onze eerste twee artikelen heb je inmiddels inzicht in behoeften, gedrag geobserveerd en ‘het goede gesprek gevoerd’. Hoe zet je je collega’s in je team nu in op hun kwaliteiten?

Kernkwadranten

De kernkwadranten van Offman zijn een super praktisch middel dat je hierbij kan helpen. Het geeft in één oogopslag inzicht in iemands kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Zo is een valkuil een doorgeschoten kwaliteit. Wanneer jij of je collega’s irriteren aan het gedrag van een ander, dan zit dat in je allergie. Maar, tegenover iedere allergie kun je ook een kwaliteit zetten. En het is juist nu de kunst om daar gebruik van te maken! Voor de collega zelf, maar ook in de samenwerking in je team.

Met een dubbelkwadrant maak je ook dat inzichtelijk. Hieronder zie je een concreet voorbeeld.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Aan de slag

Dus hoe pak je dat aan:

  • Bepaal welke kwaliteiten je in je team hebt.
  • Onderzoek welke collega’s je aan elkaar kunnen koppelen om elkaar te ondersteunen en het beste uit elkaar te kunnen halen in deze periode.
  • Samen met je team de kwadranten bespreken geeft inzicht en begrip.
  • Daarmee richt je de aandacht op het positieve: kwaliteiten.
  • Stimuleer je het leren van elkaar.
  • En bouw je aan een succesvol team.

Tot slot

We zijn aan het einde gekomen van onze serie. We hopen dat je met onze handvatten en inzichten belangrijke stappen hebt kunnen zetten om in deze tijd, ook online, goed in contact te kunnen blijven met je collega’s in je team.

We wensen je heel veel succes! En heb je hulp nodig of wil je meer weten? Dan staan wij voor je klaar.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.floooow.nl/wp-content/uploads/2020/04/1.Het-goede-gesprek-bannerV1.png 1080 1920 Anniek ten Berge https://www.floooow.nl/wp-content/uploads/2019/06/FLOOOOW-fc.png Anniek ten Berge2020-05-12 10:00:182020-05-11 18:34:48Het goede gesprek deel 3: Zet in op kwaliteiten!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

 

Teamspellen
Wat is Flow
Wat we doen

Onze missie
Over Ons
Contact
Blog/inspiratie

Contactgegevens

Bezoekadres:
De Gasfabriek
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer

 

Correspondentieadres:
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer
06-41054005

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Teamspellen
Wat is Flow
Wat we doen

Onze missie
Over Ons
Contact
Blog/inspiratie

Contactgegevens

Bezoekadres:
De Gasfabriek
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer

Correspondentieadres:
Korianderstraat 4
7322 NC Apeldoorn
06-41054005

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

KVK: 56807899 – Privacy Statement – BTW-ID: NL001646190B46

‘Het goede gesprek’ deel 2: Hoe doe je dat? Welke vragen stel j... Het goede gesprek Flow Rachel Confrontatie met flow
Scroll naar bovenzijde