Het goede gesprek

Het goede gesprek​: over basisbehoeften en gedrag (deel 1)

Ken jij je medewerkers goed genoeg om ook op afstand en online te kunnen signaleren of het goed met ze blijft gaan?

Het is juist nu de tijd om daar extra aandacht aan te besteden! Samen met Stefanie van Qambium geven we je in onze serie “Het goede gesprek” drie artikelen met concrete inzichten en handvatten hoe je je medewerker (ook online) nog beter kunt leren kennen. De serie ziet er als volgt uit:

  1. Wat hebben mensen nodig? Over basisbehoeften en gedrag.
  2. Hoe voer je het ‘goede gesprek’? Welke vragen stel je?
  3. Over kwaliteiten: welke kwaliteiten kan je medewerker juist nu inzetten?

De 6 basisbehoeften

Medewerkers reageren heel verschillend op de huidige situatie. Dat zie je met name terug in hun gedrag. Als basis voor ‘het goede gesprek’ kan het helpen om te weten wat de 6 basisbehoeften zijn die ieder mens heeft. Veel gedrag is daar uiteindelijk op terug te voeren.

Deze 6 basisbehoeften zijn:

  1. Behoefte aan veiligheid en zekerheid (comfort): zo veel mogelijk angst en pijn vermijden en zo veel mogelijk plezier ervaren. Voor de meeste mensen geldt dat zekerheid gelijk staat aan overleven. De behoefte aan controle heeft te maken met deze basale behoefte.
  2. Onzekerheid/variatie: dat lijkt tegenstrijdig met de behoefte aan zekerheid, maar dat is het niet. Iedereen heeft een behoefte aan een bepaalde mate van veiligheid en zekerheid, maar als iedere dag hetzelfde is en dingen voorspelbaar worden, dan wordt het ook saai en kom je in een sleur. Enige variatie is dan wel prettig. Denk aan jezelf uitdagen, grenzen verleggen, jezelf ontwikkelen, oftewel: je uitdaging en vaardigheden in balans houden.
  3. Ertoe doen, van waarde zijn: we hebben allemaal de behoefte om iets bij te dragen aan de wereld, uniek te zijn, op welke manier dan ook. Betekenisvol zijn, belangrijk zijn, je gewild, gezien en erkend te voelen. Je mate van zelfvertrouwen heeft ook te maken met deze behoefte. Hoe minder zelfvertrouwen, hoe sterker de behoefte aan erkenning en waardering van anderen.
  4. Liefde en verbondenheid: dit gaat over je geliefd voelen, je verbonden voelen met jezelf en met anderen. Deel uitmaken van een groep.
  5. Groei: we willen continu emotioneel, intellectueel en spiritueel blijven groeien. Stilstand is achteruitgang en als je niet meer groeit houdt alles op. Groei staat gelijk aan leven.
  6. Bijdragen aan het grote geheel/geven: vanuit overvloed, waar je goed in bent of wat je over hebt delen met anderen. Deze behoefte is ook een effectieve manier om in je andere behoeftes te voorzien. Als er iets is wat jij graag doet en wat je goed kunt, wat anderen moeilijk vinden, dan zal je ook meer zekerheid en variatie ervaren, je hebt het gevoel ertoe te doen, voelt je verbonden met de ander en je ervaart meer groei.
Het goede gesprek

Start je observatie

Het begint bij inzicht en bewustzijn. Let de komende week eens extra op het gedrag van je collega of medewerker. Wat valt je op? Hoe reageert hij of zij op zaken en op collega’s in een gesprek? Noteer wat dingen die opvallen (zowel positief gedrag als negatief gedrag).

Zelf aan de slag met ‘Het goede gesprek’?

Bewaar je notities tot het volgende artikel. Dan gaan we in op:

  1. Hoe voer je het ‘goede gesprek’? Welke vragen stel je?
  2. Over kwaliteiten: welke kwaliteiten kan je medewerker juist nu inzetten?

Meer weten? Neem dan contact met Rachel van Floooow of Stefanie van Qambium.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Bezoekadres:
De Gasfabriek
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer

 

Correspondentieadres:
Korianderstraat 4
7322 NC Apeldoorn
06-41054005

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Contactgegevens

Bezoekadres:
De Gasfabriek
Zutphenseweg 6
7418 AJ Deventer

Correspondentieadres:
Korianderstraat 4
7322 NC Apeldoorn
06-41054005

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

KVK: 56807899 – Privacy Statement – BTW-ID: NL001646190B46