Why, de basis van een flow-organisatie

Floooow helpt organisaties om een te komen tot een flow-organisatie en dat begint idealiter met het vaststellen van de ‘Why’. Waarom? Omdat flow ervaren gaat over volledig jezelf kunnen zijn, trouw zijn aan jezelf, toegevoegde waarde kunnen leveren, je talent optimaal kunnen benutten en deel uitmaken van een groter geheel. Je dient dus niet alleen de organisatie waar je voor werkt, maar ook de samenleving, de wereld daaromheen. Kort gezegd: je dient een hoger doel.

De ‘why’ is het hogere doel van een organisatie. Het gaat over waarom doe je wat je doet. Het is de belangrijkste drijfveer van de organisatie waar medewerkers zich mee identificeren. Iets waar ze in geloven. De ‘why’ creëert verbinding tussen de organisatie en haar medewerkers en medewerkers onderling. De why geeft richting aan het handelen. Medewerkers van de organisatie maken beslissingen op basis van hun eigen waarden en normen, omdat het correspondeert met het hogere doel van de organisatie. En wanneer medewerkers beslissingen kunnen nemen op basis van hun eigen waarden en normen, zijn zij beter in staat om autonoom te handelen, verantwoordelijkheid en initiatief te nemen.

Medewerkers aantrekken en motiveren.

Organisaties met een duidelijke ‘why’ communiceren van binnenuit: vanuit datgene waarin ze geloven. En daarmee trekken ze mensen aan die hetzelfde geloven. In zijn TEDx talk: Start with why – how great leaders inspire action, vertelt Sinek hoe het menselijk brein reageert op de ‘why’ (waarom doen we wat we doen), de ‘how’ (hoe doen we wat we doen) en de ‘what’ (de producten en diensten).

Sinek geeft aan dat onze neocortex correspondeert met de ‘what’. De neocortex is verantwoordelijk voor onze rationele en analytische gedachten. Ons limbisch deel correspondeert met de ‘how’ en de ‘why’ en is verantwoordelijk voor onze gevoelens, zoals vertrouwen en loyaliteit. Dit deel is verantwoordelijk voor al het menselijk gedrag en de keuzes die we maken. Daar komen onze intuïtieve beslissingen vandaan. Dat verklaart ook waarom mensen sommige leiders wel volgen en anderen niet. Het verschil is of de leider handelt volgens de ‘what’ of de ‘why’. Mensen volgen leiders namelijk omdat ze inspirerend zijn. Niet omdat ze moeten, maar omdat ze willen.

Wil je medewerkers aantrekken en motiveren, dan is het dus een must om allereerst een inspirerende ‘why’ te formuleren.

De why en flow bevorderen.

En wat heeft de ‘why’ nu te maken met het stimuleren van flow in de organisatie? De ‘why’ is zoals gezegd de basis voor een flow-organisatie. Het slingert alle 8 flowfactoren direct of indirect aan.

De ‘why’ is bepalend voor de cultuur van de organisatie. Het is de basis voor de missie, visie en kernwaarden (1) van de organisatie. Het geeft richting aan de doelen (2), zorgt voor focus en concentratie (3) en is de basis voor erkenning en waardering (4), oftewel: feedback en zelfreflectie.

Wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met de ‘why’ van de organisatie, zijn ze beter in staat om autonoom te handelen en verantwoordelijkheid te nemen (5) en kunnen hun talent optimaal inzetten en verder ontwikkelen (6). Ze weten namelijk waar ze aan toe zijn en hoe ze bij kunnen dragen aan de organisatie.

Bovendien maakt het hebben van een ‘why’ de organisatie en haar medewerkers wendbaar. Niet onbelangrijk in een tijd waarin we continu moeten bijschakelen en ons aan moeten passen aan de veranderende omstandigheden. Medewerkers kunnen zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden (7) en tegelijk in staat om trouw te blijven aan de identiteit van zichzelf en de organisatie. Dit kunnen ze omdat ze zich veilig voelen (8) om keuzes te maken die passen bij die identiteit. Ze hebben een sterk zelfvertrouwen.

Wil je meer weten over de 8 flowfactoren en hoe je ze in jouw organisatie kunt borgen? Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak! We helpen je graag. Wij geloven er namelijk in dat flow ervaren binnen elke organisatie mogelijk is.

Lees de laatste artikelen:

Het 5-stappenplan voor het verminderen van werkdruk
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *